1977.a.lugu
Pärnu 77 ja L.Lauri telefilm”Vana arm ei roosteta”

 
 *Vanasõidukite klubi Unic esimese aastapäeva üldkoosoleku protokoll
Tallinnas,30 jaanuaril 1977.a.
*Klubi esimehe V.Porosaare avasõnavõtt:
Lugupeetavad külalised ja klubiliikmed!
Me tulime täna kokku selleks,et tähistada klubi Unic esimest aastapäeva.
Peale klubi põhimääruse kinnitamist Automi poolt 31.03.1976 algas klubi töö peaaegu tühjast kohast.Tänu teotahtelise ja suurte kogemustega juhatuse liikmete viljakale ühiskondlikule tööle võib klubi esimese aasta töö tagajärjed rahuldavaks pidada.

Mõned üritused:
13.06.76.-osavõtt Läti Valmiera rallist (5 autot ja 2 mr) ja 28/29.08 Talse 76(4 autot)
26.06 demesinemine Kloostrimetsa ringrajal(13 autot ja 12 M/ratast)
10.07.Automi 6 kokkutulek Laulasmaal.Siin oli esimene klubi Unic vabariiklik kokkutulek.Osales 14 autot ja 8 m/ratast.Tehti esimene tehn.hindamine ja autasustati 3 sõidukit.
6.06. toimus 4 vanasõiduki filmimine Moskva tv poolt
(MB-Melioranski;Steyr-V.Kirss;Opel Kapten-V.Lepik;DKW-K.Spirka)
11.09.1976 klubi suurüritus ralli Tallinn –Rakvere 76
Osales 54 autot, 19 mootorratast.Riiast oli 17 autot ja 3 tsiklit.
Avaldati üle 20 artikli.
Meid on külastanud sõsarklubid Moskvast,Lätist ja Leedust.
Meie klubi igapäevatöö kulgeb teisipäeviti Pikk 41.
Oleme aastaga koos käinud üle 50 korra.
Klubi on külastanud üle 300 huvilise,kellel on ca 200 sõidukit.
Kõige unikaalseim neist on klubi aseesimehe Valeri Kirsi jalgratas aastast 1870.
Aktiivseid huvilisi on üle 40-ne.Klubi tegevuse põhieesmärk ongi säilitada tulevastele põlvedele ajaloolis-kultuurilisi väärtusi ja veeta oma vaba aega kasulikult.(Siis kiidab esimees Automi KN nõu ja jõu eest)Sm Kirss tutvustab Teid tänase koosoleku ürituste plaaniga ja räägib klubitöö perspektiividest.Lugeda ette uute liikmete meelespea
29.01.1977 (allkiri) V.Porosaar
*Klubi aseesimehe V.Kirsi asõnavõtt.
Lugupeetavad vanasõidukite huvilised!
Tänasel aastapäeva koosolekul on meeldiv tõdeda,et 04.10.1975. a.faktilise aluse saanud vanasõidukihuviliste liikumine on ka jalad alla saanud.
Meil kellelgi ei olnud erilisi kogemusi ….Tõsiasi oli ja on,et lätlaste üliagarus meie masinate äravedamisel ka meie silmad lõpuks avas.
Täna võin kinnitada,et klubi nõukogu on asja juures olnud hingega ja teinud enam kui lootsime.
Tegutseme ühiskondlikel alustel ja seetõttu pole kelleltki õigus miskit nõuda.Samas teeb vaba inimene armastusest palju enam kui arvata võiks.Loomeenergia on piiritu ja jääb loota,et ta niipea ei rauge.
Olen ise seda kogenud ja tean,et ülemuste vastupanu murdmine on parim palk..
Olen liiga palju kõikjal kõnelnud meie tegevusest,mistõttu ootaks enam Teie sõnavõtte ja ettepanekuid.
Rõhutan vajadust tegutseda käsikäes.Seni kuni polnud klubi,peeti vanasõidukivaldajat justkui narriks.Ilma klubi tunnustuse ja suunisteta oleks raske tõelist uunikut restaureerida.Mõelge,millise energialaengu me andsime Rakvere ralliga kõigile kõhklejatele ja pealtvaatajatele.
Nüüd peaks kujunema iga mehe au asjaks oma sõiduki originaalkorda seadmine.Lätlased sai kutsutud just selleks ,et näidata,milline peaks olema elementaarne tase.Nende pseudo-ford oli hea näide kvaliteedist,kuid see polnud Ford T! Minu teada on meie mehed hoopis põhjalikumad.Näiteks J.Sits Vändrast.
Alustanud postamendi ideest on ta jõudnud originaali ideeni ja teeb väga ausat,head tööd.Või siis Saks-tema Oaklandist tuleb vist küll originaalseim meie kandis.Ka G.Laur on teinud imet oma Berlietiga.
Olen jõudnud asjaliku ettepanekuni-
tahan välja kuulutada kuni 1930 a.väljastatud autode restaureerimiskonkursi.
(Rääkisin tähtaegadest,auhindadest,omandilise kuuluvuse,probleemist,kirjandusest,
vahenditest,stiilist,sellest,et peaks ka saane,regesid,rattaid koguma,
Ettepanek:1977.a. korraldada tähesõit “Pärnu 77”
(selle mõttest,Tsaika saamisest ja remondist jne.)
Lõpetuseks soovisin: vähem egoismi,koostöö paremustamist ja klubivaimu parandamist.
Protokollis:sm.Poldre
*Meile tehti vanaautoföderatsiooni poolt üllatav ettepanek hakata korrespondentliikmeks.
Elevus ja au oli suur.Ilmselt teab asjast kõige enam Margus Kuuse.
Tegin vastuskirja ja palusin esimehelt allkirja.Ta keeldus.Siis ütlesin,et ma saadan selle oma allkirjaga ära.Mõne aja pärast helise telefon ja A.Salum (kes oli Ministrite Nõukogus transpordi ala referendiks) ütles,et seda kirja ei saadeta ära.Olin imestunud ja küsisin,et miks mitte...Siis küsiti , et kas ma soovin veel klubilist tegevust juhtida ..ja sellega sai selgeks ,kes asja tegelikult soovis juhtida…Lihtne on öelda,et aeg oli selline.Samas on see üks vähestest tegudest,mille puhul kahetsen,et ei läinud lõpuni…
Fakte 1977.a.kohta:
*1976/77 oli klubil 80 liiget
*Alustasin läbirääkimisi Tallinna Olümpiakomiteega võimaluse kohta korraldada purjeregati ajal vanasõidukite olümpiaparaad
*29.07.77 ilmus Pravdas info klubist Unic
*T.Aare tegi jutu Noorte Hääles-Armastus esimesest silmapilgust
*L.Lauri tegi filmi -Vana arm ei roosteta
*Sõlmisin J.Kreuksi Kultuuripaleega lepingu Pikk tänav 26 vasakus külgtiivas oleva keldri remondiks ja kasutamiseks.Tegin ruumi korda isiklikult,oma ajast ja vahenditest.
**Lühidalt Mustpeade vennaskonnas,sest nende hingust oli kogu aeg tunda ka meie klubi töös:
Embleemiks on neegrite kaitsepühaku Mauritiuse pea
Eraldus suurkildist 1399.a.
Reorganiseeriti klubiks 1895.a.ja tegutses kuni 1940.a.
Maja fassaadi kujundas 1597.a.kunstnik Passer
Pikk 26 maja etiketiku kivid on 1575.a.
Järele jäi väärtuslik hõbedakogu 15-19 saj.,mis kuulub nüüd muuseumile
*Kommentaar:
Majas oli ka unikaalne puhvetkapp,mõned pingid ja tool.Hiljem toodi ka 2 suurt tugitooli.
Remonti tehes leidsin vaheseina tagant 2 klubi liikme nimega tooli leent,hiljem ostsin tassi ja alustassi ning 1990.a.leidsin antiigikauplusest klubi originaalmärgi….
2004.a.oli kuulda,et vennaskond saab maja tagasi.
*Klubi Unic aasta suursündmus oli
TÄHESÕIT PÄRNU 77
Osales 80 autot ja 17 mootorratast ning 4 muud sõidukit.
Vanim ratas-V.Kirsi Flying Dutschman 1860-70
Vanim osavõtja-J.Pärnpuu(70)Tallinnast
Vanim auto-R.Raspeli 1922 a.Dodge
Kaugeim osaleja –A.Zamotin Moskvast
Originaalseim auto-A.Rode Horch 930sw Riiast
Vapraim tähesõitja-Reet Kivimäe Puch 250 Raasikult
Autode kiirus-pidurdussõit:
Võitis O.Kuld Pärnust oma 1938 a.Buickil.-13,0sek
Teine oli Aunins Aldis Riiast oma De Sotol-13,2
Kolmas koht Esmanis Karlis Riiast oma Gaz M1-13,4
Autode vigursõit:
1.Kont Raimo-K.Järve-Stoewer
2.Vets Peeter-Tallinn-BMW
3.Lepik Urmas-Tallinn-Opel Kapitan
Mootorrataste kiirendus-pidurdus:
1.Raivo Ots-Raasiku-AJS 350-12 sek
2.Paul Kukk-Raasiku-HD-13,6
3.Toomas Rootare-Tallinn-Ariel-14,2
Vigursõit:
1.Tõnu Tuudelepp-K.Järve-NSU
2.Toomas Rootare-Tallinn-Ariel
3.Paul Kukk-Raasiku-HD
Esmakordselt hinnati ka ekipaazide riietuse vastavust sõiduki eale.
Huvitavamad olid: A.Jurs Packard super 8;Gennadi Laur Berliet,
P.Voogre Dkw,Ilmar Alev Lincoln,Aldis Aunins De Soto tiimid.
Vigursõidu võitis R.Kont Stoeweril
Moto kiirendus-pidurduse võitisR.Ots AJS-il
Vigursõidu-T.Tuudelepp NSU-l
Vanima ratta auhinna Tallinnfilmilt sai V.Kirss oma Flying Dutshmani eest
(rahva suureks rõõmuks lendas peo peakorraldaja sellega staadioni ringi märjal stardjoonel üle pea!)